Godox AD600B (weboldalra)
Többen hallottuk már, hogy a Godox nagyon belehuzott és a YN vakuk mellett a Godox márkanévvel is érdemes ismerkednünk. A vakut egy öninspirációs napon próbáltuk ki a Prémium Fotósok csapatával a balaton partján. Ideális volt a környezet olyanok számára, akik eleve esküvőkön, sokszor csúcsfényben kénytelenek dolgozni, hiszen ezen a napon is tiszta kék égbolt és erős napsütés volt. Ahogy elkezdődött a technikázás előkerült egy táskából egy Fuji milc (cserélhető objektives tükör nélküli fényképezőgép) az XT-1-es is. Sajnos a Godox vakuhoz a vezérlő Canon rendeszerhez volt való (Godox X1T-C), így a Fuji gép nem volt bevethető vakuval, de a Canon gépeinkkel annál inkább és azt kell mondjam igencsak jól szerepelt. Mivel nekem egy Mikrosat Falshmob 400-as vakum volt korábban így jó összehasonlítási alap volt, hogy egy egyszerű első próbára is van jelentős különbség.
Ami nekem szembe tűnt, az a könnyű felépitése, mégsem keltett igénytelen vagy olcsó hatást, sőt! Masszív ház, kisebb méret mint a korábbi Mikrosat Flashmob 400, csendesebb ha szabad így fogalmaznom és hát ugye a TTL ami nagy különbség, bár azóta a Mikrosat új flashmob 400-as vakuja is már TTL képes és felépitésben is hasonlit a Godox-ra. (Flash-Mod) Ami még jó lehetőség, az a 220V-os hálozati adapter, mi most ezt nem vettük igénybe de azért így ténylegesen teljes értékű stúdió vakuról beszélünk és nem nyírjuk ki az akksit egy hét alatt. Az akkumulátor ha már szóba került sokat bírt. A fényviszonyok miatt szinte végig HSS (High Speed Syncron) módban használtuk és nagyon sok teljes erejű villanást adott le a vaku (1/1) és az újratöltési idő is gyorsabb volt az általam megszokotthoz képest ami munka körülmények közt hasznos dolog, de még így sem sikerült lemerítenünk az akkumulátort, pedig egész délután használtuk és Máté már lenyomott vele előző nap egy teljes Hallstatt-i kreatív páros sorozatot is. A házon található LCD panel könyebb átláthatóságot biztosít ami a beállitásokat illeti és még a villanási sebességet is jelezte, az akku pedig nem csak egy találom infot közölt hanem elég jól leellenőrizhető volt a töltösségi szint egy gomb megnyomásával. A már jól ismert Bowens bajonettes csatlakozóra egy Jinbei nyitható beauty disht tettünk (jimbei softbox), ami kellő fényt szórt nekünk a témára és kézben tartva is könnyű volt irányitani, de állványon is könnyű volt mozgatni. A számomra már ismert Swing 3-as kioldóval szemben itt a digitális vezérlőn láttam az adatokat igy nem a vakut kellett folyton néznem és figyelnem beállitás közben, hanem beállítottam a kívánt értéket mint egy sima rendszervakunál és a témára tudtam figyelni. A villanások közti színhőmérséklet különbség állítólag csak 25 Kelvin +/- két villanás közt amit kültéri körülmények közt szinte lehetetlen leellenőrizni, de az biztos hogy az egy ilyen vakunál nagyon nagy plusz, pláne ha az ember beltérben mondjuk tárgy vagy termék fotózásra is használja. Bár mi Canon rendszeren próbáltuk ki, a vaku támogatja a Sony TTL rendszerét is ami a közeljövőre nézve azért nyilván okos húzás.
A megszokásaim miatt TTL rendszert szinte nem is próbálgattam, de nyilván valóan nagyon hasznos azok számára, kik kevesebbet szeretnének kisérletezni a különböző beállításokkal és inkább a fénymérőre bizzák magukat. A vaku amúgy az expozíció korrekciót is érzékeli a TTL beállitásoknál és értelem szerűen manuálisan is, valamint az első és második redőnyre szinkronizálást valamint a MULTI vakuzást is, szóval tényleg olyan mint egy jól megszokott rendszervaku, a stúdió vakuk előnyeivel, többek közt a 87-es kulcszámmal ami azért jelentős erő egy viszonylag kis méretű vakutól főleg ha a nap „ellen” kell dolgozni vele. Mindent egyeb véve a vaku kiválló választás annak aki sokrétű munkát végez, de nemakar minden helyzethez új technikát venni, gondolok itt portrézásra, tárgy és termék fotózásra de kreativ esküvő és divat fotózásra is. A méltán népszerű baba-mama fotósoknak is jó választás lehet, mivel ők is sokat mennek házhoz ha kell és dolgoznak műteremben is. A vezeték nélküliség egyik fontos eleme például az enteriőr stúdiókban való fotózásnak is, mivel a fix dekorált helyiségekben nem kell kerülgetni a vezetékeket és mobilan tudjuk lendületesen végezni a munkát és ne feledjük el ugyan ezen esetekben a HSS fontosságát is, a mai trendekben jellemző nyitott blendés képek miatt például.
A megszokásaim miatt TTL rendszert szinte nem is próbálgattam, de nyilván valóan nagyon hasznos azok számára, kik kevesebbet szeretnének kisérletezni a különböző beállításokkal és inkább a fénymérőre bizzák magukat. A vaku amúgy az expozíció korrekciót is érzékeli a TTL beállitásoknál és értelem szerűen manuálisan is, valamint az első és második redőnyre szinkronizálást valamint a MULTI vakuzást is, szóval tényleg olyan mint egy jól megszokott rendszervaku, a stúdió vakuk előnyeivel, többek közt a 87-es kulcszámmal ami azért jelentős erő egy viszonylag kis méretű vakutól főleg ha a nap „ellen” kell dolgozni vele. Mindent egyeb véve a vaku kiválló választás annak aki sokrétű munkát végez, de nemakar minden helyzethez új technikát venni, gondolok itt portrézásra, tárgy és termék fotózásra de kreativ esküvő és divat fotózásra is. A méltán népszerű baba-mama fotósoknak is jó választás lehet, mivel ők is sokat mennek házhoz ha kell és dolgoznak műteremben is. A vezeték nélküliség egyik fontos eleme például az enteriőr stúdiókban való fotózásnak is, mivel a fix dekorált helyiségekben nem kell kerülgetni a vezetékeket és mobilan tudjuk lendületesen végezni a munkát és ne feledjük el ugyan ezen esetekben a HSS fontosságát is, a mai trendekben jellemző nyitott blendés képek miatt például.
A másik kipróbált tecnika ugyan ezen a fotózáson egy Fujifilm XT-1-es tükörnélküli gép volt. A MILC kategória (mirrorless camera) méltán népszerű és egyre népszerűbb a profik közt is, bár elsőnek a videós szakma fedezte fel magának kompakt mérete magas fényérzékenységű szenzorai és fejlett mozgókép feldolgozó rendszerei miatt, de romantikus analóg kamera hatása miatt is népszerű. Mérete egyértelműen kisebb az ismert és használt DSLR kamerákéhoz képest és ezáltal kis súllyal kell számolni. Ez főként akkor pozitív amikor az ember napi szinten hordoz a vállán sokszor két meglehetősen nehéz magnézium ötvözetű DSLR vázat. Egy ideig a rendelkezésre álló optikák vissza tartó erőt képviseltek a váltáson elgondolkodók számára, de manapság nagyon sok komoly fényerejű lencse áll rendelkezésre aká a Fuji akár a Sony rendszereihez is. Azt vettük észre, hogy sokszor az alap úgynevezett KIT objektivek is nagyon komoly képi minőséget képiselnek egy egy ilyen kameránál, tehát amatőröknek és kezdő fotósoknak kifejezetten ajánlott már az elején egy ilyen optikával venni valamelyik MILC-et és sokszor ez elég sokáig elegendő is lesz. A konkrét masina az XT-1 is hozza a már elvárható régies filmes időszakot idéző küllemet. Keresője nyilván elektronikus azaz EVF. (Electronic View Finder) ami azért egy kevésbé kedveét dolog ugyan a profik körében, de vannak előnyei. Például amikor a normál DSLR kamerák már keresőn keresztül alig segitenek nekünk az élesség állitásban, az EVF tud világositani a valós képen mivel ez nem más mint egy keresőbe rejtett kis LCD képernyő, igy akár automatikusan, akár manuálisan de állithatunk élességet. A korai EVF-k eléggé lassan adták be a képet és a fény csökkenésével lassultak is értelem szerűen, kicsit úgy mint a mobilok is sötétben, de manapság ez már eléggé elenyésző a jobb MILC-ek közt. De olvassátok el Arnold véleményét, hiszen Ő az aki régebb óta teszteli és hasonlítja össze a két technikát:
„Fuji Milcről...
Évek óta Canon rendszert használok, de mivel mostanában egyre több helyről hallom a növekvő milc nyomást, gondoltam tesztek helyett beruházok egy könnyen elérhető FUJI X-T1 modellre a standardnak számító 35 1.4-es optikával. Amint feljebb is írtam nem tesztet szeretnék, hanem az én szempontjaim alapján értékelni ezt.
Számomra ami fontos egy gépben a képminőséget követően a rövid reakcióidő, ebbe beletartozik a gyors és pontos autofókusz, minden környezetben megbízhatóan működő vázhoz alapvető az időjárásállóság, szintés fontos az akkumulátor teljesítmény. Mivel én többnyire manuális módban fotózok, ezért a könnyen állítható rekesz/záridő/iso értékek jól jönnek, szintén előny a nagyméretű kereső és a minőségi optikák.
Mivel régóta a Canon 5D sorozatával dolgozok, ehhez szokott ujjaimnak eleinte meglehetősen körülményes volt a kis tárcsák tekergetése, de végül belejöttem. Ami a képminőséget illeti, iso 800-ig kifogástalan a kis Fuji, felette szerintem kényes a témára és a megvilágításra. Ide tartozik, hogy jpg-ben használható filmszimulációk nagyon jól használhatók !A fókusz már neccesebb terület, legalábbis sebesség tekintetében. A pontossággal nincsen bajom, de a sebessége elmarad a komolyabb dslr vázaktól.
Az akkuidő nem rossz, de van hová fejlődni dslr-hez mérten. A kezelése először fura volt, de egész gyorsan hozzászoktam ehhez :) Az esőt jól bírja a kis gép megfelelő optikával, nem tapasztaltam vizesedést az akkunál, és bajonettnél sem.
Mindent összevetve a milc jó irány, a következő generációk előtt nagy jövő áll. Sokan kérdezték tőlem, akkor most már ezzel fogok mindent fotózni ? A válaszom nem, én ismerkedek ezzel a rendszerrel, számomra a legnagyobb rákfenéje a milcnek az elektronikus kereső. Ezzel nem tudok könnyen azonosulni, zavar a térérzet hiánya.
Abban viszont biztos vagyok, hogy 2-3 éven belül sokat fognak fejlődni és semmi sem állhat a milc útjába :) -Molnár Arnold (Arnold oldala)
Számomra ami fontos egy gépben a képminőséget követően a rövid reakcióidő, ebbe beletartozik a gyors és pontos autofókusz, minden környezetben megbízhatóan működő vázhoz alapvető az időjárásállóság, szintés fontos az akkumulátor teljesítmény. Mivel én többnyire manuális módban fotózok, ezért a könnyen állítható rekesz/záridő/iso értékek jól jönnek, szintén előny a nagyméretű kereső és a minőségi optikák.
Mivel régóta a Canon 5D sorozatával dolgozok, ehhez szokott ujjaimnak eleinte meglehetősen körülményes volt a kis tárcsák tekergetése, de végül belejöttem. Ami a képminőséget illeti, iso 800-ig kifogástalan a kis Fuji, felette szerintem kényes a témára és a megvilágításra. Ide tartozik, hogy jpg-ben használható filmszimulációk nagyon jól használhatók !A fókusz már neccesebb terület, legalábbis sebesség tekintetében. A pontossággal nincsen bajom, de a sebessége elmarad a komolyabb dslr vázaktól.
Az akkuidő nem rossz, de van hová fejlődni dslr-hez mérten. A kezelése először fura volt, de egész gyorsan hozzászoktam ehhez :) Az esőt jól bírja a kis gép megfelelő optikával, nem tapasztaltam vizesedést az akkunál, és bajonettnél sem.
Mindent összevetve a milc jó irány, a következő generációk előtt nagy jövő áll. Sokan kérdezték tőlem, akkor most már ezzel fogok mindent fotózni ? A válaszom nem, én ismerkedek ezzel a rendszerrel, számomra a legnagyobb rákfenéje a milcnek az elektronikus kereső. Ezzel nem tudok könnyen azonosulni, zavar a térérzet hiánya.
Abban viszont biztos vagyok, hogy 2-3 éven belül sokat fognak fejlődni és semmi sem állhat a milc útjába :) -Molnár Arnold (Arnold oldala)